To není droga, to není alkohol

07.02.2019

Před několika dny už tomu bylo rok, co mám možnost chodit do jaderný elektrárny Temelín na stáž. Byly období, kdy mě to bavilo méně, kdy více, ale především mi to dává obrovské zkušenosti nejen v oblasti praxe, ale také životní. Chodím na útvar psychologické diagnostiky, a tak se, hodně zjednodušeně řečeno, starám o to, aby Temelín (a nejen ten) byl v bezpečí a nemohli se tam objevovat různě pochybní lidé, kteří by mohli být potenciálně nebezpeční.

Za tu dobu jsem potkal ohromné množství lidí, pochopitelně především lidi, kteří se pohybují v oblastech, které mají něco společného s jadernou elektrárnou. Jsou to lidi různého typu a profesí. Od mladých po starý, od více inteligentních po méně inteligetní, a tak bych mohl pokračovat v protikladech dál a dál. Pracoval jsem s manažery, obchodníky, technology, kontrolory, svářeči nebo taky uklízečkami a kuchaři.

Naučil jsem se díky tomu spoustu věcem. Kromě toho, že je v podstatě normální obědvat v 10,30 nebo že vstávání lehce po 5. hodině ranní je opravdu trápení. Taky jsem si trochu začal uvědomovat, co lidi v životech trápí, na čem jim záleží nebo co je pro ně důležité. Jak se lidé staví ke své práci, ke svým kolegům, ke svým rodinám, ke svým nadřízeným nebo jaký mají lidé obecně vztah k psychologům a psychologickému testování, ale to je na jiné povídání.

Co se mi ovšem těžko chápe, je velmi časté nastavení lidí a když to možná trochu nadnesu, tak bych si troufl říct, že české společnosti. Spousta lidí má totiž dvě, možná tři představy, se kterými se tedy rozhodně nemohu ztotožnit a překvapuje mě, jak málo lidí si to připouští.

1. Alkohol neni droga

2. Marihuana neni droga

3. Pivo neni alkohol

3 tvrzení, se kterými se setkávám poměrně často a je až s podivem, kolik lidí se jedním, či více z těchto tvrzení řídí. Nebo se nad tím minimálně nikdy nezamysleli.

Máte nějaké zkušenosti s lehkými či tvrdými drogami? Nemám. Ani s Marihuanou? Tak ale to se přeci nepočítá jako droga, ne?

Jak často pijete alkohol? V podstatě nepiju. A pivo si dáte? Jo, tak to je jasný, to si dám každý den, jedno nebo dvě, ale tak to přeci neni alkohol. Tvrdý nepiju.

A s podobnými konverzacemi bych mohl pokračovat dál. Většina lidí si tedy ani nepřipuští, že by někdy mohli problémy s alkoholem mít, protože pivo přece neni alkohol a už vůbec ne droga!

A můžeme se tomu divit? Když si člověk otevře články na internetu a přečte si: Muž nebyl pod vlivem drog ani alkoholu. Nebo: Na vině nehody nebyl alkohol, ale drogy. To je trošku absurdní, ne? Mám pocit, že už od základy do mě tloukli na těch preventivních přednáškách, že alkohol je droga.

Média ale tuhle představu jen podporují, a tak není divu, že si česká společnost nepřipouští, že alkohol je droga nebo protože marihuanu zkouší "každý druhý" člověk (neznám přesný statistiky, ale podařilo se mi dohledat kolem 25%), tak se nikomu nemůže nic stát.

Možná bychom k sobě měli začít být upřímnější. Alkohol je droga. Marihuana je droga. Pivo je alkohol. Před pár dny začal suchý únor, to je kampaň (ahoj Andreji), kdy nepijete celý únor alkohol. Já tomu nejsem příliš fanouškem, protože by člověk měl a neměl pít podle sebe a své vůle. Na druhou stranu, pokud někdo přemýšlíte, jaké to je, když v sobě nemáte delší dobu alkohol a jak to může prospět vašemu tělu a myšlení, tak možná je ten nejvhodnější čas to vyzkoušet právě teď. :)

© 2018 Ulevit hlavě Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky